Erasmus + Akcja K1

Logo1 Logo2

Zagraniczna mobilność naszej kadry edukacji szkolnej w ramach programu

Erasmus + akcja K1 finansowanego z PO WER

 

Fly Fishing i IV a

W piątek 25 października klasa IV a uczestniczyła w niecodziennej lekcji ekologii. Naszym gościem był Pan Piotr Armatys na codzień dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Mszanie Dolnej, a w wolnych chwilach wędkarz. Pan Piotr przeprowadził lekcję na temat Fly Fishingu czyli wędkarstwa muchowego, w którym się specjalizuje i ma wybitne osiągnięcia sportowe. Oprócz tytuły Mistrza Europy jest również Wicemistrzem Świata w tej dyscyplinie.

Fly Fishing czyli wędkarstwo muchowe to jeden ze sposobów wędkowania polegający na poławianiu ryb techniką z wykorzystaniem sztucznych metod na tzw. muszkę.

Na początku zajęć klasa została zapoznana z ekwipunkiem prawdziwego wędkarza, uczniowie zobaczyli jak wygląda ubiór, wędki, kołowrotki oraz cały niezbędny sprzęt.

Nasz Gość przybliżył uczniom klasy IVa działalność Koła Polskiego Związku Wędkarskiego Mszanka, którego jest członkiem, opowiedział o akcjach, które koło to podejmuje na terenie Mszany m.in. zarybianie Mszanki, sprzątanie i ochrona brzegów rzeki. Przedstawił zdjęcia i filmy podwodne wykonane w naszej okolicy oraz opowiedział o przyrodzie naszej rzeki Mszanki. Wszyscy dowiedzieli się jakie są gatunki chronione występujące w naszej okolicy oraz jak należy się zachowywać nad rzeką.

Dużą atrakcją była prezentacja z wyjazdów zagranicznych, w tym do krajów anglojęzycznych (Wielka Brytania, USA, Kanada, Irlandia), gdzie nasi wędkarze uczestniczyli w zawodach i treningach. Pan Piotr barwie opowiadał o przyrodzie i zwyczajach zwierząt wodnych zamieszkujących tamtejsze rzeki i jeziora. Nie zabrakło również słownictwa w języku angielskim, a ponieważ nasza szkoła uczestniczy w projekcie europejskim POWER, w oparciu o lekcję  Pana Piotra zostaną przeprowadzone zajęcia z przyrody.

Nasze spotkanie podsumowało wykonanie muchy, co okazało się pracą bardzo precyzyjną ale ciekawą ze względu na użyte narzędzia i materiały np. pióra flamingów. Przy wykonywaniu takich much, jak powiedział Pan Piotr wykorzystuję się często podręczniki w języku angielskim, gdyż polskich wydawnictw nie ma. Uczniowie mieli możliwość obejrzenia takich podręczników i zapoznania się z instrukcjami wykonania muszek.

Zajęcia były bardzo atrakcyjne i wszyscy uczniowie zgłosili chęć udział w kolejnych.

Mamy nadzieję, że jeśli tylko Panu Piotrowi czas pozwoli będzie częstszym gościem w naszej szkole.

Katarzyna Mielnikiewicz

 

 


Pierwsza pomoc po angielsku

W naszej szkole nauka pierwsza pomoc przedmedycznej jest obecna od wielu lat. Początkowo  w formie zajęć pozlekcyjnych prowadzonych 10 lat temu przez wolontariuszy Służby Maltańskiej, a od kilku lat na lekcjach Edukacji dla Bezpieczeństwa. Od kilku lat uczniowie aktywnie włączają się  również w udział w Europejskim Dniu Przywracania Czynności Serca, który w Mszanie Dolnej koordynuje Pan Przemysław Małysz- nauczyciel w naszej szkole oraz w Zespole Szkół Techniczno-Informatycznych. W bieżącym roku Uczennice klas 8 wzięły udział w tym evencie, który obył się przed budynkiem Policji w Mszanie Dolnej w dniu 16.10.2019r. Uczestniczyli w nim uczniowie mszańskich szkół podstawowych i średnich, którzy pod okiem wykwalifikowanych instruktorów wzięli przećwiczyli procedury pierwszej pomocy zwłaszcza resuscytację krążeniowo-oddechową. Ponieważ w naszej szkole realizowany jest projekt europejski POWER i nauczyciele odbyli szkolenie CLIL w Wielkiej Brytanii narodził się pomysł przeprowadzenia lekcji z pierwszej pomocy w języku angielskim. Uczniowie przy pomocy nauczycielki języka angielskiego Moniki Figury przygotowali scenariusz lekcji obejmujący zwłaszcza procedury wzywania pomocy. Przeprowadzono 2 lekcje Edukacji dla Bezpieczeństwa w klasach 8a i 8b pod fachowym nadzorem Pana Przemysława Małysza, który posiada również uprawnienia ratownika medycznego.  Młodzież stwierdziła, że przedstawione treści są przydatne, zwłaszcza, że większość z nich wyjeżdżała już za granicę z rodzicami do krajów, gdzie można komunikować się w języku angielskim.

Katarzyna Mielnikiewicz

 

 


Bournemouth – Wonderful  Town

To położone tuż nad kanałem La Manche miasto jest ulubionym kurortem wypoczynkowym Anglików. Pierwotnie należało do hrabstwa Hampshire, ale po przeprowadzonej w 1974 roku reorganizacji terytorialnej należy do Dorset.

Niewątpliwymi atutami miasta są piaszczyste plaże oraz idealne, naturalne warunki do uprawiania sportów wodnych. Stawia to miasto w pierwszej dziesiątce najbardziej popularnych wśród amatorów wind- i kitesurfingu na świecie.

Bournemouth zostało założone w 1812 roku przez Lewisa Tregonwella. Rozwojowi miasta bardzo przysłużyło się połączenie kolejowe, które sprawiło, że już 60 lat później stało się znane w kraju. Obecnie liczy 168 000 mieszkańców, co czyni je największym miastem hrabstwa. Wraz z Poole i Christchurch tworzy konurbację południowo-wschodniego Dorset, w której mieszka ok. 400 000 osób. W 2007 roku w badaniu przeprowadzonym przez First Direct, 82% mieszkańców wyraziło swoje zadowolenie z miejsca zamieszkania. Tym samym Bournemouth zostało uznane za najszczęśliwsze miejsce w Wielkiej Brytanii. Również według danych z 2007 roku aż 93% wszystkich pracowników skupionych jest w sektorze usług. Najważniejsza gałęzią gospodarki w mieście jest, z wiadomych względów, turystyka.

Miasto posiada dwie uczelnie wyższe. Pierwszą z nich jest Bournemouth University, który jest największą tego typu placówką w południowo-wschodniej Anglii. Powstał z przekształcenia Dorset Institute of Higher Education. Drugą uczelnią jest The Arts Univeristy College At Bournemouth. Specjalizuje się w sztuce, mediach i projektowaniu. Obie szkoły główne campusy maja w pobliskim Poole.

Najstarszym klubem sportowym w mieście jest klub wioślarski Westover and Bournemouth Rowing Club. Istnieją także dwa kluby piłkarskie – AFC Bournemouth “Cherries” grający w League One oraz Bournemouth F.C “Puppies” należący do Wessex League Premier Division. Dwie są również drużyny krykieta – Dorset County Cricket Club oraz Hamsphire County Cricket Club. Kolejnym zespołem jest występujący w South West Division One Bournemouth Rugby Club. Ciekawostką sportową jest fakt, że w Bournemouth International Centre odbywają się zawody Premier League Darts.

Miłośnicy zakupów powinni odwiedzić centrum miasta od strony nabrzeża. Znajduje się tam wiele butików znanych sieciówek i bardziej ekskluzywnych marek. Duże centrum handlowe znajduje się ok. 5 km od nabrzeża. Nazywa się Castlepoint Shopping Centre i niedawno zostało rozbudowane o kolejną część – Castlemore.

W Bournemouth znajduje się wiele szkół językowych. Nauka angielskiego w Bournemouth to świetny sposób, by połączyć naukę języka obcego z niezapomnianymi wakacjami. Kursy językowe są tak skonstruowane, by znaleźć odpowiedni balans między zdobywaniem wiedzy i wypoczynkiem. Część dnia jest przeznaczona na intensywną naukę języka angielskiego, zaś drugą część można spędzić jak dowolnie, np. wybrać się na molo, poleżeć na plaży lub odwiedzić słynny kościół św. Piotra. Poznawanie języka angielskiego  przy tym trwa przez cały czas, gdyż ze wszech stron jest się otoczony językiem obcym. Ta mała, lecz bardzo atrakcyjna miejscowość co roku przyciąga studentów z całego świata i my byłyśmy w tym roku w Bournemouth dzięki udziałowi w projekcie Erasmus+.

Marta Bijatowska

 

 


CLIL w przedszkolu u Sióstr

W dniu 21 września 2019r. najstarsza grupa przedszkolaków uczestniczyła w lekcji gimnastyki ogólnorozwojowej metodą CLIL. Zajęcia poprowadziły nauczycielki Szkoły Podstawowej im. Sienkiewicza 2 w Mszanie Dolnej, pracujące również w Przedszkolu Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi  -Małgorzata Kołodziejska i Katarzyna Mielnikiewicz. Celem zajęć było zaprezentowanie wiedzy wyniesionej z zagranicznego kursu metodycznego CLIL, w ramach projektu POWER.  Szkoła Podstawowa Nr1 jest placówka od wielu lat realizującą europejskie projekty edukacyjne.

W zagranicznym szkoleniu w Wielkiej Brytanii uczestniczyły nauczycielki SP1 m.in. Katarzyna Mielnikiewicz- nauczyciel wychowania fizycznego, prowadząca w przedszkolu gimnastykę ogólnorozwojową. W trakcie lekcji pod nazwą „Animals” nauczycielka przeprowadziła lekcję gimnastyki z wykorzystaniem polskiej metodyki wychowania fizycznego z użyciem nazewnictwa angielskiego. Dzieci wykonywały ćwiczenia poznane w trakcie wcześniejszych lekcji gimnastyki, ale tym razem większość poleceń i nazw było wydawanych w języku angielskim.

Zrealizowano wszystkie cele zajęć, dzieci chętnie wykonywały polecenia nauczyciela i  w podsumowaniu lekcji stwierdziły, że podoba się im taka forma prowadzenia lekcji.

Czym jest  metoda CLIL?

CLIL – Content and Language Integrated Learning (zintegrowane kształcenie przedmiotowo- językowe) to nowoczesna metoda nauczania polegająca na wprowadzaniu treści programowych przy użyciu języka obcego. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej zakłada, że nauczanie dzieci powinno mieć charakter zintegrowany, a treści programowe należy ze sobą łączyć. W metodzie CLIL, wybrane zagadnienia zostają przedstawione w języku innym niż ojczysty. Dzięki temu, dzieci traktują język obcy jako naturalne narzędzie komunikacji. Uczniowie podczas zajęć tematycznych dotyczących treści przyrodniczych, matematycznych, muzycznych czy plastycznych uczą się także języka obcego.

Katarzyna Mielnikiewicz

 

 


Język  angielski w  praktyce na lekcji wychowania  fizycznego..

Najstarsze  uczennice wykonywały ćwiczenia na lekcji wf stosując proste polecenia i słowa w języku angielskim.

Używały łatwych komend, np.: usiądź, wstań, następne ćwiczenie to …, krążenia ramion, krążenia bioder, podnieś kolano i wiele innych.

Wykonywały ćwiczenia prawidłowej postawy wg metody Josepha Pilatesa. Były to m.in. uniesienie boczna, pozycja odpoczynku, pływanie, rolowania kręgosłupa, most ramion.

To było niezwykłe doświadczenie i przełamywanie bariery komunikacji  w języku obcym.

 

English In practice, physical education lessons.

The oldest girlstudents did exercises with basic nomenclature in English. They used easy commands such as: sit down, stand up, the next  exercise is …, circles arms, circles hips, lift your knee and many more. We practiced Pilates, e.g. side band, rest pose, swimming, rolling like a ball, criss cross, shoulder bridge. It was a great experience.

Marta Bijatowska

 

 


Szkolenie językowe w Bournemouth w U.K

Wyjazd do innego kraju, żeby uczyć się języka obcego to wyjątkowe przeżycie. Mamy dostęp do nowej wiedzy, zwiększamy poziom naszej tolerancji i pewności siebie. Poznajemy ludzi innych narodowości, dzięki temu możliwy jest dialog i budowanie wzajemnego szacunku, zrozumienie i akceptowanie różnic językowych oraz kulturowych. Dlatego właśnie nauczycielki  naszej szkoły kontynuowały udział w szkoleniach językowych w Bournemouth  w Anglii. W terminie  od 23.06 do 12.07.2019 roku w ramach programu Erasmus plus – POWER SE Mobilność Kadry Edukacji Szkoły, Pani Anna Niźnik wzięła udział w kursie Clil Methodology a pozostałe nauczycielki: Wojtyczka Joanna, Katarzyna Mielnikiewicz, Maria Szczypka, Stanisława Łabuz, Staroń Izabela, Dudzik Iwona, Anna Miśkowiec i Marta Bijatowska uczestniczyły w Intensive General English Course.

Zajęcia prowadzone były od poniedziałku do piątku od godz. 9 rano do godz.15.30 w  grupach liczących ok. 12 studentów. Każda klasa to międzynarodowy zespół osób, które pochodziły  z  Czech, Jemenu, Arabii Saudyjskiej, Emiratów Arabskich, Polski, Omanu, Szwajcarii oraz  Hiszpanii.

Podstawowym efektem zrealizowanego projektu było pogłębienie praktycznej znajomości języka angielskiego, płynności posługiwania się językiem, a także poznanie nowoczesnych metod nauczania języka angielskiego.
Dzięki  zamieszkaniu  w domach  angielskich  rodzin,  zdobyłyśmy nowe doświadczenia, wzbogaciłyśmy słownictwo zawarłyśmy nowe znajomości i nadal utrzymujemy kontakty mailowe z poznanymi ludźmi.
Pobyt w Bournemouth nie ograniczał się tylko do nauki. Zwiedziłyśmy przepiękne starożytne Bath, uczelniany Oxford oraz tętniący życiem i pełny interesujących miejsc Londyn.

             Kursy organizowane w ramach programu Erasmus plus stwarzają wspaniałą okazję do  wzbogacenia słownictwa  i wiedzy, pogłębienia sprawności językowych, poznania tradycji, wymiany doświadczeń i nawiązania nowych kontaktów międzynarodowych. Udział w takich kursach był nie tylko wspaniałym doświadczeniem, ale i fantastyczną przygodą. Chciałybyśmy  polecić  szkolenia za granicą ze względu na dobrą organizację i profesjonalny poziom zajęć. Cieszymy się, że kadra oświatowa ma obecnie możliwość podnoszenia kwalifikacji na tego typu kursach dzięki dofinansowaniu z funduszy europejskich. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie www.erasmusplus.org.pl

 

 

 


DLACZEGO WARTO POJECHAĆ DO SZKOŁY CLUBCLASS NA MALCIE?

Leżąca na Morzu Śródziemnym Malta to jedyne państwo europejskie z urzędowym językiem angielskim, w którym słoneczna pogoda jest gwarantowana od wczesnej wiosny do późnej jesieni, co sprawia, że wyjazd językowy staje się jednocześnie wypoczynkiem. Szkoła Clubclass znajduje się w spokojnej i bezpiecznej dzielnicy miejscowości Swieqi obok St. Julian’s. Jest stąd bardzo blisko do Paceville – centrum życia Malty, które słynie z różnorodnych restauracji, klubów, wielkich multipleksów, kręgielni oraz uroczej piaszczystej plaży.

Kadra szkoły Clubclass angażuje się w nauczanie języka angielskiego na najwyższym poziomie. Szkoła oferuje uczniom nauczanie na różnych poziomach znajomości językowej oraz w różnych grupach wiekowych, zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Na miejsce można przybyć w dowolną sobotę lub niedzielę w ciągu całego roku. Pierwszego dnia zajęć uczniowie przystępują do testu kwalifikacyjnego, na podstawie którego zostają przyporządkowani do odpowiedniej grupy. Kursy angielskiego rozpoczynają się w każdy poniedziałek. Zaraz po teście kwalifikacyjnym odbywa się krótkie spotkanie powitalne, na którym zostaje przedstawiony plan zajęć, program rekreacyjny i pozostałe informacje dotyczące pobytu w szkole. Uczniowie otrzymują również ogólne porady i wskazówki, dzięki którym będą mogli w pełni wykorzystać swój pobyt. Po zakończeniu nauki w szkole Clubclass uczniowie otrzymują dyplom ukończenia kursu.

Angielski na Malcie w szkole Clubclass to oszczędność kosztu i czasu związanego z dojazdem, gdyż wszystko znajduje się w jednym miejscu: szkoła, opcjonalne zakwaterowanie w Garden View Complex, odkryty i kryty basen, bardzo dobrze wyposażona siłownia, aerobik, sauna, jacuzzi, pub, restauracja, pomieszczenie z grami, kafejka internetowa i pralnia.

 Szkoła Clubclass oferuje szeroki program wycieczek na każdy tydzień, który znajduje się w gablotce przy szkolnej recepcji. Uczniowie mogą zarezerwować całodniowe, poranne, popołudniowe lub wieczorne wyprawy, rejsy wokół Malty i rejsy na wyspę Comino, wycieczki na Gozo i Sycylię, Jeep Safari, a także inne wyprawy i rozrywki.

Więcej informacji o szkole i kursach na stronie: www.angielskinamalcie.pl

                                                                                                     Izabela Staroń

Joanna Wojtyczka

 

 


Szkolenie zagraniczne na Malcie

W dniach od 9.07 do 20.07.2018r. ośmioro nauczycieli z naszej szkoły – Anna Górska, Marta Bijatowska, Stanisława Łabuz, Anna Miśkowiec, Anna Niżnik, Izabela Staroń, Maria Szczypka, Joanna Wojtyczka wzięło udział w zaplanowanym szkoleniu zagranicznym na Malcie w ramach programu Erasmus + akcja K1 Zagraniczna Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej, który ma na celu podnoszenie kwalifikacji i rozwój zawodowy kadry oświatowej.

Wszystkie nauczycielki brały udział w intensywnym kursie języka angielskiego na różnych poziomach. Zajęcia doskonalące nasze umiejętności językowe zostały zorganizowane przez szkołę językową Language  Scholl w miejscowości Swiegi na Malcie. Zamieszkałyśmy w hotelu dla studentów na terenie kompleksu Clubclass.  Zajęcia odbywały się w trzech blokach 1, 5 godzinnych przez dziesięć dni. Dopołudniowe zajęcia poświęcone były na naukę gramatyki i wzbogacenie słownictwa  w grupach z uczestnikami programu z różnych krajów świata: Japonii, Korei Południowej, Belgii, Rosji, Kazachstanu, Arabii Saudyjskiej, Brazylii i Kolumbii. Natomiast blok popołudniowy to głównie konwersacje, które dawały nam  możliwość doskonalenia kompetencji językowych i poszerzenia horyzontów kulturowych, tak potrzebnych  w naszym zawodzie. Były też okazją do zapoznania uczestników kursu z polską   kulturą, zwyczajami, tradycjami,  systemem edukacyjnym  w naszym kraju.

Po zajęciach miałyśmy możliwość uczestniczenia w wycieczkach organizowanych przez szkołę, podczas których zwiedziłyśmy wiele ciekawych miejsc Malty.

Polecamy wszystkim nauczycielom udział w takiej formie podnoszenia swoich kompetencji zawodowych , dofinansowanej z funduszy europejskich i zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami na stronie http://erasmusplus.org.pl.

                                                                                                                                                                 Anna Niżnik

                                                                                                                                                          Maria Szczypka

 

 


„Jedynka” na starcie nowego projektu

Szkoła Podstawowa nr 1 w Mszanie Dolnej przystąpiła do kolejnego projektu umożliwiającego podnoszenie kompetencji nauczycieli na zagranicznych kursach językowych i metodycznych, mających na celu poniesienie kompetencji zawodowych.

W ubiegłym roku nasza szkoła wzięła udział w konkursie 2017 Erasmus +. Wniosek został opracowany przez nauczycieli naszej szkoły w oparciu o Europejski Plan Rozwoju Szkoły. Został on zaakceptowany i szkoła przystąpiła do projektu „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+  sektor Edukacja szkolna.

Dzięki tej inicjatywie dziesięciu nauczycieli naszej szkoły z wszystkich etapów edukacyjnych, w tym także dyrekcja szkoły, będzie miało możliwość podnoszenia kompetencji językowych i zawodowych, biorąc udział w zagranicznych szkoleniach. Realizacja projektu obejmuje dwa lata i przewidziane są dwa wyjazdy dla każdego z nauczycieli. Większość kursów będzie odbywać się w Wielkiej Brytanii, część na Malcie. Zakresem swoim będą obejmować szkolenia językowe i metodyczne. Wyjazdy są znakomitą okazją nie tylko  do podnoszenia umiejętności językowych, ale poszerzania kompetencji kulturowych, wymiany doświadczeń z nauczycielami z całego świata i nawiązania współpracy ze szkołami, w których pracują.

Pierwszy z zaplanowanych wyjazdów odbył się w tegoroczne ferie zimowe. Nauczycielka języka polskiego – Katarzyna Kubowicz – brała udział w dwutygodniowym szkoleniu językowym w Richard Language College w Bournemouth na południu Anglii.

Uczestnictwo w tym kursie dało mi możliwość poznania nowoczesnych metod i form nauczania. Znalezienie się w pozycji ucznia jest niezwykle cenne dla pedagoga. Poza tym współpraca z uczestnikami kursu z całego świata (Japonii, Korei Południowa, Hiszpanii, Włoch, Czech, Tajwanu, Omanu, Arabii Saudyjskiej) jest niezwykle cenną okazją do poszerzenia horyzontów kulturowych tak cennych w pracy każdego nauczyciela.

Kolejne wyjazdy planowane są w wakacje 2018 roku.

Katarzyna Kubowicz

 


Sprawozdanie z kursu językowego zorganizowanego w ramach programu Erasmus + K1 Zagraniczna Mobilność Kadry Edukacji Szkoły

W dniach od 15.08. do 26.08.2016 r. wzięłam udział w dwutygodniowym kursie językowym prowadzonym przez szkołę Richmond Language College w Bournemounth w Anglii. Wyjazd ten był częścią programu Erasmus + K1 Zagraniczna Mobilność Kadry Edukacji Szkoły, w ramach którego kilkoro nauczycieli Zespołu Szkół  Miejskich nr 1 poszerzało swoje kwalifikacje zawodowe i kompetencje językowe.

Zajęcia odbywały się od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.15 do 15.30. Głównym ich celem była nauka języka angielskiego, ale podczas nich uczestnicy mieli możliwość zapoznawania się z najnowszymi metodami nauczania. Lekcje bowiem prowadzone były przez kilku nauczycieli w zupełnie odmienny sposób. Sporą wartość ma także fakt, że zajęcia dawały uczestnikom możliwość zapoznawania się z najnowocześniejszą technologią używaną w procesie dydaktycznym.

Praktyka językowa nie ograniczała się do murów szkolnych. Zakwaterowanie w angielskiej rodzinie, organizowane przez miejscowe lokale spotkania konwersacyjne studentów językowych z całego świata, dawały możliwość używania języka przez całą dobę. Były również nieocenioną okazją do wymiany światopoglądowej i kulturowej. Podczas kursu nawiązałam współpracę z nauczycielami z różnych krajów, w tym z: Hiszpanii, Anglii, Chin, Czech i Arabii Saudyjskiej. Z kilkoma osobami utrzymuję nadal kontakt mailowy. Jest to sposobność do wymiany poglądów na temat metod i form nauczania, edukacji, jej roli w nawiązywaniu dialogu kulturowego pomiędzy państwami.

Bardzo cennym, rozwijającym doświadczeniem było spotkanie polskich nauczycieli z różnych stron kraju. Liczne dyskusje dały mi możliwość poszerzenia kompetencji zawodowych. Wiele rozwiązań wprowadziłam do praktyki szkolnej. Rozmowy okazały się twórcze, mam nadzieję, że zaowocują nawiązaniem współpracy pomiędzy szkołami.

Jako ciekawostkę dodam, ze jedno ze zdjęć przedstawia puzzle- mapę Polski ułożoną przez siedmioletniego Anglika syna moich gospodarzy 🙂

Nauczyciel języka polskiego i bibliotekarz – Katarzyna Kubowicz

 

 

 

 


W dniach 28.06-11.07.2015 r. pięcioro nauczycieli naszej szkoły- Małgorzata Lulek, Stanisława Łabuz, Anna Miśkowiec, Marzena Tomal i Barbara Wyrzuc uczestniczyło w zaplanowanym wyjeździe do Wielkiej Brytanii w ramach programu Erasmus + akcja K1 Zagraniczna Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej. Mobilność Szkolnej Kadry Edukacyjnej ma na celu podnoszenie kwalifikacji i rozwój zawodowy kadry oświatowej. Trzech uczestników brało udział w intensywnym kursie nauki języka angielskiego, a dwóch w kursie Be Component Training. Miejscem, w którym odbywało się szkolenie, było Margate – urocze miasteczko położone nad morzem.
W pierwszym tygodniu znów mogłyśmy mówić o sobie „studentka”, ponieważ wstąpiłyśmy w progi angielskiej szkoły językowej English School In Margate, gdzie doskonaliłyśmy swoje umiejętności językowe. Kurs obejmował nie tylko naukę w systemie klasowo- lekcyjnym, ale również wychodził poza mury szkoły i były to zajęcia w terenie, zwiedzanie miasta, wycieczki bliższe i dalsze. Dodatkowym atutem kształcenia językowego było zakwaterowanie każdej z nas w innej rodzinie, gdzie musiałyśmy porozumiewać się tylko w języku angielskim. Pierwszy tydzień minął bardzo szybko. Drugi, dla dwóch z nas stanowił obserwację pracy nauczyciela i praktykę w szkole angielskiej. Zostałyśmy zaproszone do niewielkiej, prywatnej szkoły Chartfield School w Margate, która kształci dzieci w wieku 3-11 lat.
Każda z nas wyniosła z tego wyjazdu osobiste spostrzeżenia, które niewątpliwie wykorzysta w swojej praktyce pedagogicznej. Z jednej strony miałyśmy spojrzenia na naszą pracę od strony ucznia, gdy same byłyśmy w tej roli, a z drugiej strony mogłyśmy zobaczyć postawę nauczyciela i w szkole językowej i w szkole podstawowej. Wzbogaciłyśmy się o nowe metody aktywizacji i motywacji ucznia, oceny, samooceny, pracy w parach i w grupie.

Chciałybyśmy bardzo polecić wszystkim szkolenie za granicą ze względu na dobrą organizację i profesjonalny poziom zajęć. Cieszymy się, że kadra oświatowa ma obecnie możliwość podnoszenia kwalifikacji na tego typu kursach dzięki dofinansowaniu z funduszy europejskich i zachęcamy wszystkich do korzystania z nich. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie http://erasmusplus.org.pl.

Małgorzata Lulek
Anna Miśkowiec
Barbara Wyrzuc


Logo1 Logo2

Sprawozdanie z kursu doskonalenia zawodowego dla nauczycieli

„How to make your school more international”

W dniach 17-23 kwietnia 2016 uczestniczyłam w kursie „How to make your school more international” („Jak uczynić szkołę bardziej międzynarodową”) zorganizowanym przez Euneos w Benalmadenie, Hiszpania. Euneos jest instytucją zarejestrowaną w Finlandii i zajmuje się organizacją szkoleń dla nauczycieli, zainteresowanych realizacją międzynarodowych projektów edukacyjnych. Szkolenia takie są obecnie dofinansowane w ramach programu Erasmus Plus – KA1 i mają na celu podnoszenie kwalifikacji i rozwój zawodowy kadry oświatowej.

Kurs był przeznaczony dla nauczycieli uczących dzieci i młodzież w różnym wieku. Brali w nim udział nauczyciele z Polski, Holandii,  Portugalii, Włoch, Francji, Rumunii i Macedonii. Przed rozpoczęciem kursu wszyscy uczestnicy wypełnili szczegółową ankietę dotyczącą ich kwalifikacji, doświadczenia zawodowego i oczekiwań wobec kursu, tak więc szczegółowy program został dostosowany do potrzeb i zainteresowań uczestników. Zrealizowane zostały następujące tematy:

  • Opracowanie planu polityki szkoły dotyczącej aspektu międzynarodowego. Jakie warunki powinny być spełnione, aby móc efektywnie wprowadzać międzynarodowy wymiar w szkole?
  • Jak zostać dobrym koordynatorem międzynarodowego projektu i jakie są zadania szkolnego koordynatora. Jakie kompetencje powinni mieć uczestnicy projektów.
  • Omówienie różnych form międzynarodowej pracy nad projektem – projekty wymiany, współpraca on-line, projekty globalne, e-Twinning, Erasmus Plus KA2. Przykłady dobrej praktyki przedstawione przez instruktorów oraz uczestników kursu.
  • Jak opracować wielostronne/ dwustronne projekty partnerskie Regio w programie Erasmus + . Znajdowanie partnerów oraz opracowanie projektów przy wykorzystaniu narzędzi eTwinning zajęcia praktyczne online.
  • Jak rozwijać wymiar europejski i międzynarodowy w szkolnym programie nauczania – prezentacja online Frans Schmitz, wideo-konferencja z nauczycielem w Holandii. Projekt globalny „Europe Meets India” między szkołami w Holandii i Indiach.
  • Komunikacja i kompetencje międzykulturowe. Atlas wartości europejskich – jak rozwijać kompetencje międzykulturowe wśród nauczycieli biorących udział w projektach międzynarodowych?

Zajęcia odbywały się codziennie od 9-16 i były realizowane różnymi metodami: posiedzenia plenarne, prezentacje, wideo-konferencje, warsztaty, ćwiczenia, dyskusje, praca w grupach nad własnymi projektami, wymiana informacji i prezentacje własne uczestników, zajęcia praktyczne polegające na opracowywaniu polityki internacjonalizacji własnej szkoły oraz tworzeniu planów współpracy międzynarodowej między uczestnikami kursu. Poza poznaniem bardzo istotnych założeń leżących u podstaw efektywnych projektów międzynarodowych uczestnicy kursu mieli możliwość wymiany doświadczeń, poszerzenia wiedzy o kulturze innych krajów, pozyskania partnerów do współpracy i nawiązania cennych kontaktów zawodowych. Mieliśmy również okazję zwiedzić pobliską Malagę i poznać piękną Andaluzję.

Dzięki szkoleniu w Benalmadenie poszerzyłam swoją wiedzę w zakresie międzynarodowej współpracy, w szczególności dowiedziałam się jakie są kryteria dobrych projektów edukacyjnych, jak oceniać projekty i jak kształtować umiejętność rozwijania kompetencji międzykulturowych wśród uczniów i nauczycieli. Mam nadzieję, że nawiązane przeze mnie kontakty zaowocują udziałem w międzynarodowym projekcie eTwinning.

Bożena Stępień, nauczycielka języka angielskiego