Zakończenie obchodów Szkolnego Roku Henryka Sienkiewicza

Listopad 2016  jest podsumowaniem działań związanych z obchodzonym w całej Polsce Rokiem Henryka Sienkiewicza.  W naszej szkole również dobiegły końca Obchody Roku Sienkiewicza.  Zapraszamy do zapoznania się z wynikami konkursów, projektów i innych działań realizowanych z tej okazji.

 

Ostatni apel, wręczenie  dyplomów, polonez na wyjście… Czyli co nam zostało z tych dni…

Wiele się działo.  Było  czytanie – ale inne niż zwykle. I  pisanie, i malowanie, i wyklejanie…  Szkoła zrobiła się jeszcze bardziej kolorowa.  Niektórzy grali  w gry – to o Sienkiewiczu, to z  bohaterami Sienkiewicza, a inni trochę takie i trochę takie… Można było poczytać, posłuchać,  obejrzeć kabaret,  prezentacje, uczestniczyć w lekcji  innej niż wszystkie.  Były śpiewy i tańce (polonez przepięknie przygotowany przez klasę III B gimnazjum), familiada, a nawet „Mam talent” – który bawił  wszystkich doskonale i w którego finale wygrał – nie kto inny, jak Sienkiewicz!  A wcześniej cała gama konkursów, w których można było spróbować swoich sił.

I nadszedł czas na refleksje. Czy było warto? Co nam dał ten czas?  Czy praca  włożona  w przygotowanie przyniosła oczekiwane owoce?

Patrząc na miny zadowolonych zwycięzców nie ma się wątpliwości. Ale  tak naprawdę nie tylko zwycięstwo cieszy.  Każdy trud podejmowany w życiu ubogaca nas. A jeśli dodatkowo jest to trud podjęty wspólnie przez grupę, klasę, staje się on wyjątkowym spoiwem, które prawdziwie  jednoczy.

To w ostatnich dniach obserwować można było  we wszystkich klasach.

Dlatego to był piękny czas. Czas wspólnych działań  i wspólnego przeżywania.

Dziękujemy  wszystkim, którzy  zaangażowali się w  realizację tego wielkiego projektu. Za każde podjęte zadanie, nawet  to najmniejsze,  kiedy po prostu trzeba było np. wynieść czy ułożyć krzesła, a zrobione to było  tak po prostu – z chęcią.

Tacy jesteście i  tacy pozostańcie  – Drodzy Uczniowie!

 

KONKURS LITERACKI – WYNIKI

Konkurs literacki odbywał się  pod hasłem„Inspiracje. Wszyscy czerpiemy z Sienkiewicza.” Uczestniczyli w nim  uczniowie gimnazjum.

Zwyciężyła Sara Kuś z kl. 3

Drugie miejsce – Ania  Łabuz z kl. 2 A oraz Beta  Ogiela  z kl. 3 A.

Miejsce trzecie  –  Izabela Dudzik kl. 2 A

Wyróżnienie  –  Weronika Nowosielska kl. 2 A

Wyróżnione prace ukażą się w najbliższym numerze szkolnego pisemka „Echo Jedynki”

 

Konkurs recytatorski poświęcony twórczości Sienkiewicza

Dnia 9 listopada br. w naszej szkole odbył się konkurs recytatorski. Jest to jedno z przedsięwzięć, które mają na celu uczcić Rok Sienkiewiczowski. Uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum recytowali fragmenty dzieł pisarza. Dzięki ich interpretacjom mogliśmy m.in. przenieść się do starożytnego Rzymu, średniowiecznej Polski, uczestniczyć w pogrzebie Michała Wołodyjowskiego. Przygotowanie wymagało rzetelnej pracy i zaangażowania emocjonalnego. Wszyscy uczestnicy zasługują na pochwałę. Komisja w składzie: pani wicedyrektor Stanisława Łabuz, pani Katarzyna Kaczmarczyk i pani Monika Zarębska zdecydowała, że rywalizację w szkole podstawowej zwyciężyła Zuzanna Kopycińska z klasy VI b, natomiast w gimnazjum – Urszula Łabuz z klasy III b. Gratulujemy!

opracowała Katarzyna Kubowicz

 

 

 

Wyniki Konkursu wiedzy o życiu i twórczości  Henryka Sienkiewicza

Obchody Roku Sienkiewicza były okazją do tego, by uczniowie wykazali się znajomością życiorysu i twórczości naszego patrona.

Konkurs, w którym brali uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum odbywał się w trzech etapach. Pierwszy z nich wyłonił najlepszą trójkę z każdej klasy, następnie uczniowie rywalizowali o miejsca w półfinale, udzielając odpowiedzi na szczegółowe pytania związane zarówno z życiem pisarza, jak i z lekturami jego autorstwa. Oprócz tego ich zadaniem było zapoznanie się z ekranizacjami największych dzieł Sienkiewicza.

Do finału dla uczniów szkoły podstawowej dostali się: Karolina Siwiec, Karolina Antosz, Julia Nowosielska, Patryk Wilczyński, Michał Żądło, Konrad Wsół, Emilia Chrustek, Karolina Koral oraz Martyna Węgielska.

Wśród półfinalistów-gimnazjalistów znaleźli się: Anna Łabuz, Weronika Nowosielska, Maciej Łabuz, Sabina Drąg, Aleksandra Mucha, Małgorzata Gal i Kamil Antosz.

Finał konkursu odbył się 15 listopada. Walka była zacięta – po wylosowaniu zakodowanego zestawu pytań, uczniowie mieli zaledwie 240 sekund na udzielenie odpowiedzi. Presja czasu i różnorodność wylosowanych zestawów wzbudziła wiele emocji.

A oto wyniki:

SZKOŁA PODSTAWOWA:

I miejsce – Patryk Wilczyński

II miejsce – Julia Nowosielska

III miejsce – Karolina Siwiec

GIMNAZJUM:

I miejsce – Weronika Nowosielska

II miejsce – Sabina Drąg

III miejsce – Anna Łabuz

Gratulujemy zwycięzcom!

TURNIEJ KLAS

W  ramach turnieju  klas uczniowie w większych lub mniejszych grupach przygotować mieli i przedstawić publicznie prezentacje związaną z życiem i twórczością  H. Sienkiewicza. Pomysłowość uczniów zasługuje na najwyższe uznanie. Wszystkie prezentacje były ciekawe, dobrze przygotowane,  atrakcyjne dla odbiorców.  Zaprezentowane zostały zgodnie z przyjętym kalendarzem następujące projekty klasowe:

V b Prezentacja bohaterów „W pustyni i w puszczy”  07.11.2016 Godz.10.45, świetlica szkolna
VI b Familiada – 08.11.2016 godz.9.50, dla klas V, sala gimnastyczna
IV b Gra edukacyjna 09.11.2016 godz.8.55, dla kl.IV a
VI a Sienkiewiczowskie podchody 09.11. wokół szkoły,  dla klas 3
V a Śladami  Stasia i Nel – zabawa z lekturą 15.11.2016, 8.50 dla klasy V b
II A Z Sienkiewiczem na wesoło – kabaret 15.11.2016 godz. 11.45, dla klas VI
IA „Piosenka na taką okazję” 16.11.2016  dla wszystkich klas,  na apelu końcowym
I B  Ciekawostki  i anegdoty  o Sienkiewiczu Od 10.11. 2016, szkolne korytarze
II B Mam talent 16. 11.2016 na apelu końcowym
III B Bohaterowie Sienkiewicza tańczą 16.11 na apelu  końcowym
IV a Zlot sobowtórów 16.11 na apelu
III A  Lekcja o Sienkiewiczu Poza konkursem,  dla wszystkich klas  w  dn. 14-15 listopada

 

„MAM TALENT” Prezentacja klasy 2 B gimnazjum

Wszystko było jak w prawdziwym „Mam talent” –  dekoracja, napisy, muzyka, jurorzy i – utalentowani, młodzi –odważni. Wszyscy od Sienkiewicza!

Co zaprezentowali?

Janko Muzykant grał na skrzypeczkach i opowiadał, jak je zrobił samodzielnie z gonta i z końskiego włosia.

Staś Tarkowski strzelał do tarczy…(którą  koleżanka trzymała przed sobą)

Indianin sachem, czyli syn wodza Czarnych Wężów śpiewał indiańską pieśń zemsty.

Wielki Neron próbował olśnić wszystkich własnym wierszem, tym  razem w  rytmie  rap.

Danusia Jurandówna śpiewała słynny średniowieczny przebój „Gdybym ci ja miała…”

Eunice tańczyła w towarzystwie koleżanek.

A potem tańczyli już wszyscy…

Zanim ogłoszono zwycięzcę tej edycji, policja musiała wyprowadzić Nerona –  za udaremnioną, na szczęście,  próbę  korupcji (zgodnie z prawdą historyczną – marnie skończył). Tak więc uczciwie jurorzy podejmowali decyzję o tym, kto wygrywa zmagania.

Zwycięzcą okazał się HENRYK SIENKIEWICZ!

Posypało się konfetti, wręczono   wielki czek na 300 000 i … widownia nagrodziła klasę 2 B gromkimi brawami.

 

LEKCJA INNA NIŻ WSZYSTKIE

„On nas uczy jak kochać tę ziemię”

Na  zamknięcie  obchodów Roku H. Sienkiewicza w naszej szkole odbyły się w sali polonistycznej specjalne lekcje, na które klasa 3 A gimnazjum zaprosiła  wszystkich  młodszych kolegów i koleżanki z gimnazjum, jak i z klas 4-6 szkoły podstawowej.

Wszystkie te spotkania odbywały się  w dniach 14 i  15 listopada. Nieprzypadkowo –  bo nie tylko dokładnie w setną rocznicę śmierci  Sienkiewicza, ale też w ramach  obchodów  Święta Niepodległości.

Lekcja przygotowana  została pod hasłem „On nas uczy, jak kochać tę ziemię”. W kameralnym nastroju wszyscy z uwagą wysłuchali wystąpień mówiących oznaczeniu  twórczości Sienkiewicza w polskiej drodze do niepodległości  oraz  w kształtowaniu wśród czytelników postaw  opartych na prawdziwych wartościach.  Montaż  w lirycznej formie przedstawiał także wartość niepodległości i piękno polskiej ziemi. Przypominał dni chwały, wielkie zwycięstwa, i krwawe ofiary powstań – aż po powstanie warszawskie. Poezja, nastrojowa muzyka i wzruszające sceny filmowe ukazujące heroizm  bohaterów Sienkiewicza  jak i wielu innych Polaków, wzruszały i zmuszały do refleksji.

Powtórzyliśmy za Marią Konopnicką:

Ojczyzna moja – to ta ziemia droga,
Gdziem ujrzał słońce i gdziem poznał Boga,
Gdzie ojciec, bracia i gdzie matka miła
W polskiej mnie mowie pacierza uczyła.

Ojczyzna moja – to wioski i miasta,
Wśród pól lechickich sadzone od Piasta;
To rzeki, lasy, kwietne niwy, łąki,
Gdzie pieśń nadziei śpiewają skowronki.

Ojczyzna moja – to praojców sława,
Szczerbiec Chrobrego, cecorska buława,
To duch rycerski, szlachetny a męski,
To nasze wielkie zwycięstwa i klęski.

Ojczyzna moja – to te ciche pola,
Które od wieków zdeptała niewola,
To te kurhany, te smętne mogiły –
Co jej swobody obrońców przykryły.

Ojczyzna moja – to ten duch narodu,
Co żyje cudem wśród głodu i chłodu,
To ta nadzieja, co się w sercach kwieci,
Pracą u ojców, a piosnką u dzieci!

Wszystkich zaproszonych gości  recytatorzy żegnali pytaniem:

Co teraz ty – drogi kolego, droga koleżanko, zrobisz z ta wiedzą? Czy potrafisz się zastanowić nad tym, co usłyszałeś? Czego się dowiedziałeś? Czy te tygodnie pracy coś w tobie zmienią? Czy Sienkiewicz przemówi do ciebie i jego słowo pomoże zrozumieć, co jest w życiu naprawdę ważne?

Irena Kołodziej

Prezentacja bohaterów lektury „W pustyni i w puszczy”

7 listopada uczniowie klasy Vb podsumowali pracę z lekturą „W pustyni i w puszczy” i zaprezentowali dzieciom ze świetlicy bohaterów lektury.

Dziewczynki pokazały maluchom, jak wyglądały Nel i Fatma, chłopcy zaś przygotowali stroje Stasia, Idrysa i Gebhra oraz panów Tarkowskiego i Rawlinsona. Uczniowie klasy V nie tylko przebrali się za bohaterów, ale również opowiedzieli o nich kilka słów, wtajemniczając młodszych kolegów w wydarzenia, o których pisał Henryk Sienkiewicza. Po krótkim wstępie piątoklasiści przeczytali dzieciom fragment lektury „W pustyni i w puszczy”.

Sylwia Puch 

Rok Sienkiewicza – projekt klasy IVb

Klasa IVb uczciła obchody Roku Henryka Sienkiewicza poprzez zaprezentowanie gry planszowej, do której zaprosiła klasę Va.

Celem gry było zapamiętanie najważniejszych faktów z życia pisarza, a przy okazji utrwalenie wiadomości z języka polskiego i integracja klas.

Uczniowie IVb samodzielnie przygotowywali grę, stworzyli do niej pytania, ustalili zasady, a także własnoręcznie wykonali pionki.

Nagrodą główną były oceny z języka polskiego dla wygranej drużyny. W grze brały udział cztery zespoły – dziewczynki z klasy Va, chłopcy z klasy Va, dziewczynki z klasy IVb oraz chłopcy z klasy IVb.

Gra przysporzyła dzieciom wielu emocji. Zła lub niekompletna odpowiedź powodowała powrót na START, więc uczniowie uważnie słuchali odpowiedzi przeciwników. Drużyny deptały sobie po piętach, jednak ostatecznie wygrali zaproszeni goście – dziewczynki z klasy Va. Wspólna zabawa była strzałem w dziesiątkę – spodobała się wszystkim do tego stopnia, że dzwonek nie zakończył jej trwania i walka o drugie miejsce toczyła się dalej, a uczniowie zapamiętali ważne wydarzenia z życia patrona naszej szkoły.

Sylwia Puch

 

 

  Projekt „Familiada”

„Familiada” – wszyscy znamy ten telewizyjny program rozrywkowy. Wzorując się na tym teleturnieju, klasa VIb zorganizowała zabawę dla klas V. Gra sprawdzała wiedzę o życiu i twórczości Henryka Sienkiewicza. Drużyny „Mondrali” z Va i „Piątaki” z Vb rywalizowały ze sobą w ośmiu rundach. Ostatecznie zwyciężyła klasa Va, która w nagrodę otrzymała „Czek na oceny celujące z języka polskiego” oraz owacje od dumnych kolegów i koleżanek z klasy. Słowa uznania należą się szóstoklasistom, którzy zadbali o najmniejsze szczegóły – podczas gry nie zabrakło nawet tradycyjnego „suchara” 🙂

Katarzyna Kubowicz

Projekt – „Ciekawostki z życiorysu naszego patrona”

W ramach przygotowywanych przez każdą klasę projektów poświęconych Henrykowi Sienkiewiczowi grupa osób z klasy Ib sporządziła plansze zawierające wiele interesujących informacji dotyczących noblisty. Prace zostały wykonane na najwyższym poziomie estetycznym. Rozmieszczone w różnych miejscach szkoły arkusze w atrakcyjny sposób przybliżają naszej społeczności sylwetkę i twórczość pisarza.

Katarzyna Kubowicz